BLOG

Vyčarujte si SEO audit online

Vyčarujte si SEO audit online

V poslední době se množí  automatické analytické nástroje, které Vám jednoduše a online zjistí, jak je na tom Váš web s tím SEO. Řekne Vám, jestli je to dobré nebo špatné, a dokonce Vám to řekne i proč. Ale dá se těmto auditům opravdu ?

Předem bych rád podotknul, že se nemíním trefovat do žádného konkrétního webu, který takovýto audit nabízí. Chci zde pouze shrnout (věřím, že nejen) své zkušenosti a poznatky s těmito službami.

Pokud jste hledali SEO analýzu, přejděte sem.

Bezesporu dobrý nápad

Vytvořit službu, která Vašim potenciálním klientům řekne, že mají něco špatně a proto tolik neprodávají, a navíc jim sdělí, že vy to umíte dobře a levně napravit, je bez diskuze skvělý nápad. Je to dobře využitá příležitost a skvělý marketing, který opravdu na potenciální zájemce o SEO služby platí a SEO agenturám to zcela jistě funguje. Ovšem je otázka, do jaké míry je těmto „měřákům" možné věřit. Hodnotí skutečně důležité aspekty webu, které jsou pro vyhledávací algoritmy důležité?

Hodnotí opravdu všechno, co ovlivňuje „to SEO"? Podle mého názoru tomu tak není a je to pouze blaf na potenciální zákazníky - i když docela dobře vymyšlený a obchodně účinný.

Měřit či neměřit?

Proč to tedy SEO agenturám funguje? To je velmi jednoduché: lidé příliš neznalí oboru mají rádi čísla, respektive uvítají „něco", co jim dá srovnání s „něčím jiným". A už ani tak nezáleží na tom, co se s čím porovnává.

A co se tedy porovnává?

V drtivé většině těchto služeb si můžete zhodnotit, jak jste na tom se zdrojovým kódem, zda ho máte dobře sepsán, jak jste na tom s klíčovými slovy (jestli je máte v titulkách či nadpisech, nebo nedejbože v dalších META tazích), hodnotí se jakási prazvláštní síla webu, nebo audit zhodnotí Váš Google Pagerank či S Rank (případně další ranky).

Tyto „SEO analýzy" nejsou nic světoborného, každý průměrný člověk, který někdy slyšel o SEO nebo i člověk, který umí zadat do vyhledávače dotaz „co je SEO", Vám bude za chvilku schopen zhotovit naprosto stejný audit. Drtivá většina těchto služeb hodnotí více či méně nepodstatné údaje a hodnoty, a pokud někde hodnotí i některý z důležitých prvků webu, nedovede většině laické veřejnosti vysvětlit, proč a jak je ten či onen prvek důležitý.

Setkal jsem se již i s vykuky, kteří když si u nich objednáte SEO analýzu, pošlou Vám report z nějaké z těchto služeb, občas tam i vrazí své logo, a pak Vám řeknou, jak to skvěle umí. Jak by to neuměli, když někteří zvládají práci SEO konzultanta, řemeslnické práce (opravy koupelen a tak) a po nocích taxikaří.

K čemu jsou tedy ty měřáky dobré?

Zpravidla jsou tyto služby dobré pro to, abyste se mohli podívat, jak na tom Váš web s nějakými těmi „ranky" (chcete-li hodnotami) vlastně je. Jedinou přidanou hodnotu vidím v tom, že člověk nemusí mít nainstalováno X SEO toolbarů, aby se dozvěděl tyto údaje, a najde vše na jednom místě. I když i to se dá obejít a například já ani ranky jako takové tolik neřeším.

Jiný přínos v tom ovšem nevidím a mnohdy bych si přál, aby potenciální (i stávající) klienti nebrali tyto měřáky za Alfu a Omegu internetu a že jsou nejdůležitější. Není tomu tak.

Co má tedy obsahovat SEO audit?

SEO audit by měl obsahovat informace, které jsou pro vyhledávače důležité. Například měření ranků a dalších podobných hodnot není zcela to hlavní. Dle mého názoru by SEO audit měl obsahovat podrobnější informace o webové prezentaci, měl by hodnotit, jak je web vytvořen po technické stránce, jak je na tom s obsahem, kde přidat, kde naopak třeba i ubrat, jak je na tom web se zpětnými odkazy, nebo jakou má web ve vyhledávačích konkurenci. Vtip je v tom, že tyto údaje nelze jen tak někde automaticky posbírat, ale takovémuto SEO auditu by se měl věnovat  zkušený konzultant - tedy člověk. Počítač Vám v tomhle případě příliš nepomůže.

Proto na tyto automatizované rádoby audity, prosím, příliš nedejte. Vycházejí jen z měřitelných údajů, ale většina maličkých střípků, které dělají SEO, takhle jednoduše změřit nelze.

Závěrem

Závěrem ale musím podotknout, že i přes mizivou přidanou hodnotu informací, které „automatický SEO audit" nabízí, je to dobrý marketingový tah - palec nahoru SEO agenturám. Získávání nových klientů se tak výrazně usnadňuje.

Jak to vidíte vy?

Další čtení

2 komentáře
4.6.2010, 14:22
On-line nástroje nejsou v podstatě špatné. Jejich hlavní nevýhodou je to, že nepoučený uživatel jejich výsledky neumí správně interpretovat vzhledem k přinosu pro SEO.

Těžko se potom klientovi vysvětluje, že jsme optimalizaci provedli úspěšně, když mu ta čísla, podle jeho názoru, stoupají pomalu.

Jsme potom nuceni provádět často zbytečné a neefektivní zásahy, jenom proto, abychom nahnali body v hodnocení nějakého on-line nástroje, který klient používá ke kontrole.
26.7.2010, 15:41
Zkousel jsem ze zvedavosti nektere seo nastroje a prekvapive se kazdy chova trochu jinak. Padaji z nich rozdile vysledky. Rozhodne musim souhlasit s tim, ze hodnoti aspekty, ktere nejsou az tak dulezite. Pro zakladni kontrolu treba KW v H1, H2, title, atd. zase idelani :-D

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.